SNAPSYNAPS op school
Ik ondersteun scholen bij het vormgeven van het onderwijsaanbod aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Ik heb een ruime ervaring met de verschillende onderwijsconcepten in het basisonderwijs, van leerstofjaarklassensysteem tot en met ontwikkelingsgericht onderwijs. Ik begrijp de dagelijkse realiteit van de school en vertaal de achterliggende theorie bij cognitieve en gedragsvraagstukken naar het werken in de klas. Deze ondersteuning kan verschillende vormen hebben, die hieronder worden beschreven.
Ondersteuning bij de uitvoering van passend onderwijs
Sinds de invoering van passend onderwijs wordt lesgeven steeds meer maatwerk. Veel maatwerk levert de leerkracht, maar ondanks alles lukt het niet altijd een leerling het meest passende aanbod te bieden. Hier kan ik bij ondersteunen, zowel binnen als buiten de klas. Daarnaast kan ik individuele of groepsarrangementen uitvoeren, varierend van extra instructie bij de basisvakken tot een sociale vaardigheidstraining of het leren omgaan met faalangst. Ik ben er voor alle leerlingen, voor de kinderen die leren moeilijk vinden tot de leerlingen bij wie het leren aan de oppervlakte vanzelf lijkt te gaan. Voor al deze kinderen maak ik leerstrategieën bespreekbaar, inzichtelijk en inzetbaar.
Onderzoek & advies
Op basis van het type hulpvraag observeer ik in de klas de leerling, de groep, of de interactie tussen leerkracht en groep. Ook is het mogelijk om pedagogisch didactisch onderzoek te doen naar de basisvakken en de leerstrategieën van leerlingen. Tot slot behoort ook het doen van capaciteitenonderzoek tot mijn mogelijkheden. Voor dit type onderzoek maak ik gebruik van de volgende testen: de WISC-V-NL, de WPPSI-IV, de SON-R en de RAKIT-2. Deze testafname kan uitgebreid worden met onderzoek naar het werkgeheugen of het welbevinden van de leerling.
Cogmed Werkgeheugen Training
Uit onderzoek blijkt dat de sterkte van het werkgeheugen een grotere voorspeller is voor schoolse prestaties dan intelligentie. Cogmed is een wetenschappelijk onderbouwde, webbased training voor het werkgeheugen. In een trainingsperiode van minimaal 5 weken wordt, door visuele, auditieve en ruimtelijke oefeningen, de capaciteit van het werkgeheugen vergroot. Deze oefeningen worden adaptief aangeboden, er wordt altijd getraind in de zone van de naaste ontwikkeling. Het is wetenschappelijk bewezen dat Cogmed bijdraagt aan een verbeterde focus. Ook verbeteren de prestaties. Het is geschikt voor iedereen die het geheugen of de concentratie wil verbeteren.
Cogmed vernieuwt zichzelf voortdurend, naar de laatste wetenschappelijke inzichten. Elke basistraining bestaat uit 25 sessies en kan aan de leer- en ondersteuningsbehoeften van de trainees aangepast worden. Cogmed kan ingezet worden bij concentratieproblemen, bij AD(H)D, leerproblemen, dyslexie, rekenproblemen, ASS, maar ook bij niet aangeboren hersenletsel (NAH), na chemo’s of na een CVA. Oordeel zelf en neem een kijkje door op de knop onder dit stukje te klikken!
Op school kan Cogmed individueel of in groepen ingezet worden. De school zal dan een rustige ruimte moeten bieden, waar de leerling of de groep leerlingen, kan trainen. Naast een prikkelarme locatie, zijn een goede internetverbinding, voldoende computers, chromebooks, of laptops daarvoor een vereiste. Bij jonge kinderen moet er ook rekening worden gehouden met vermoeidheid na een training. U hoeft niet zelf met de leerling te trainen; daar ben ik voor. Een trainingssessie duurt gemiddeld een uur. Wanneer u interesse heeft hierin, neemt u dan contact met mij op.
Teken Je Gesprek
Workshops voor leerlingen op school
"Ze vroegen mij wanneer de volgende was"
"Juf Marloes maakt rekenen leuker"
"Ze vonden het over het algemeen leuk en nuttig en soms zelfs te makkelijk"
"De kinderen die meededen vonden het heel fijn en hebben er ook van geleerd. Vooral het visueel maken van lesdoelen, zoals de klokjes maken"
"De leerlingen zijn doorgaans heel enthousiast over de workshops. Die van het metriek stelsel vinden ze het minst leuk. Wellicht omdat ze deze het moeilijkst vinden"
"Veel geleerd van juf Marloes"
Onderwijs op locatie
Helaas komt het voor dat het een leerling om uiteenlopende redenen niet lukt om het onderwijs in de klas te volgen. Dit, terwijl het kind wel leerplichtig is en de school zorgplicht heeft. Het zou dan een uitkomst kunnen zijn het kind op locatie les te geven door een specialist die didactisch en pedagogisch onderlegd is. Bij locatie kan gedacht worden aan een plek bij de leerling thuis of een meer neutrale plek zoals de praktijkruimte. Vanzelfsprekend is dit iets wat alle betrokkenen samen bespreken en vaststellen. Het gaat altijd om wat het kind nodig heeft, op welke wijze, op welke plek en bij een persoon waarbij het kind zich op zijn of haar gemak voelt. Het uiteindelijke doel zal vaak het terugkeren naar een onderwijssetting zijn. Een kind hoeft niet tussen de wal en het schip te vallen. Ik kan de verbindende schakel zijn tussen twee gevoelsmatige uitersten.
Voor de mensen die onderwijs maken
In mijn werk als intern begeleider ben ik vaak coach van leerkrachten geweest, met uiteenlopende begeleidingsvragen. Ik kan zowel startende als ervaren leerkrachten coachen bij het dagelijks werk in de klas. De werkwijze past altijd bij de betreffende leerkracht en gaat uit van diens hulpvraag. Iedereen leert immers anders.
Ik ben er ook voor intern begeleiders. Met 15 jaar IB ervaring en een frisse blik kan ik de dagelijkse schoolhectiek even buitensluiten en de focus richten op wat op dat moment belangrijk is. Of dat nu gaat om een onderwijsvernieuwing, een ingewikkelde casus of een opbrengstgerichte analyse.
samen werken aan kwaliteit
Ervaringen
Marloes Hartman
Orthopedagoog
Ondersteuner, uitvoerder, onderzoeker en adviseur voor kinderen, hun ouders en scholen met onderwijsvragen
Coach voor volwassenen
Hoe vind je mij?
telefoon: nul zes 22 38 28 41
e-mail: marloes@snapsynaps.nl
Copyright © All Rights Reserved