over mij

Basisonderwijs


Sinds 1999 ben ik werkzaam in het onderwijs. Ik ben begonnen als leerkracht van groep 8. In de jaren daarna heb ik lesgegeven aan  de groepen 3 t/m 8, op verschillende scholen, in verschillende steden, met verschillende onderwijsconcepten. Met veel plezier stond ik voor de groep. Maar er was meer! In 2003 werd ik naast leerkracht intern begeleider.

Interne begeleiding


Al 15 jaar ben ik intern begeleider (IB'er). Een IB'er op een basisschool coördineert vormen van ondersteuning aan en voor een leerling of een groepje leerlingen. Dit varieert tot het faciliteren van materialen tot het aanvragen van budgetten om meer individueel te kunnen begeleiden op school. Het ondersteunen en coachen van leerkrachten en het inzetten van (externe) deskundigen hoort daar ook bij. Daarnaast onderzoekt de IB'er met het team of het onderwijsaanbod nog passend is bij de school. Een enorm veelzijdig beroep.


Juist door die veelzijdigheid wilde ik meer leren, meer weten, meer kunnen. Ik had behoefte aan een uitbreiding van specialistische kennis om kinderen met speciale onderwijsbehoeften die niet via de gebaande paden leren, te kunnen ondersteunen en begeleiden. Omdat in mijn visie elk kind kwaliteiten heeft en die kan ontwikkelen.

Orthopedagogiek


Een academische studie orthopedagogiek volgde. in die periode heb ik twee jaar als pedagogiekdocent gewerkt op de PABO aan de Hogeschool van Amsterdam. Kennis en ervaringen doorgeven aan een nieuwe generatie meesters en juffen. Deze studenten coachen op de onvermijdelijke valkuilen die bij het beroep leerkracht horen. Vandaag de dag kom ik nog steeds collega's tegen die ik ooit in m'n collegezaal heb gehad.


Mijn stage heb ik gelopen bij het Samenwerkingsverband Waterland, een interessante inkijk aan de andere kant van de ondersteuning. De kant van onderzoek en aanbevelingen. Daarnaast heb ik het welbevinden van basisschoolleerlingen binnen verschillende onderwijsvisies onderzocht. Interessant, aangezien de Nederlandse kinderen volgens onderzoek tot de gelukkigste ter wereld behoren.

Persoonlijk


Zelf ben ik altijd in beweging. Mijn hoofd staat bijna nooit stil. Ik geloof dat elke moeilijkheid een positieve kant heeft en daardoor ook een oplossing. Het is niet voor niets dat de spreuk 

"niets is echt moeilijk" me op het lijf geschreven is.


Ik heb zelf ervaren wat voor mooie dingen er kunnen ontstaan bij tegenslag. Ik weet als geen ander wat concentratie- en geheugenproblemen zijn, wat de negatieve invloed daarvan op je dagelijks leven kan zijn. Daarom weet ik ook hoe je die kunt aanpakken. Vanuit mijn eigen ervaringen kan ik zeggen dat Cogmed echt een positief verschil kan maken bij het leren en het dagelijks functioneren. Tijdens mijn coachtraining heb ik pas echt ontdekt hoe belangrijk het werkgeheugen is bij alles wat je doet en hoe je dit zelf positief kunt beïnvloeden. Deze ervaringen maken mij tot een coach die altijd zichzelf is en deuren weet open te wrikken die voorheen heel dicht leken.

Marloes Hartman


leerkracht

intern begeleider

orthopedagoog

cogmed & neurofeedback coach

assessor

Telefoon:        06 22 38 28 41

E-mail:           marloes@snapsynaps.nl